In de 13e editie van de Automotive Disruption Radar (ADR13), een halfjaarlijkse branchestudie van Roland Berger naar disrupties in 23 landen, staat Nederland wederom op de tweede plaats, achter Singapore. Nederland deelt die positie met China. In de vorige editie stond Nederland nog vierde.

Nederland steeg op ranglijst, vooral dankzij de enorme vooruitgang in elektrificatie. Ook is het aantal deelvoertuigen hier hoog en is er veel interesse in technologie voor autonoom rijden. Singapore staat bovenaan doordat de stadstaat het goed doet in ‘nieuwe mobiliteitsconcepten’, een sterke 5G infrastructuur heeft en vele deelvoertuigen kent. Nederland deelt de tweede plaats met China. Dat land doet het goed dankzij de grote hoeveelheid elektrische auto’s die daar verkocht worden: 60% van alle nieuwe elektrische auto’s wordt in China verkocht. Verder wijzen de onderzoekers op het snelgroeiende laadnetwerk en de vooruitstrevende regelgeving voor zelfrijdende auto’s.

Met de introductie van Chinese automerken NIO en BYD op de Europese markt, groeit het aanbod van elektrische voertuigen steeds verder. Toch is in het lagere prijssegment nog weinig keus: hier liggen de grootste groeikansen in de sector. BYD lanceert binnenkort een budgetmodel genaamd Seagull en ook Tesla en Volkswagen hebben plannen voor goedkopere electrisch aangedreven modellen.

Elektrificatie blijft de belangrijkste drijfveer van veranderingen in de automotive sector. Regelgeving, zoals een verbod op of verregaande beperkingen voor nieuwe auto’s met een brandstofmotor heeft eveneens een sterke invloed.

Noemenswaardig is ook de ontwikkeling van ‘Functions on Demand’ (FoD), waarbij consumenten op jaarlijkse of maandelijkse basis betalen voor een functionaliteit in hun auto (zoals  stoelverwarming of auto-pilot). Dit vormt een interessante inkomstenbron voor de autofabrikanten. Voor veel consumenten is het afhankelijk van de functionaliteit of men bereid is hiervoor te betalen. Van alle onderzochte landen lijkt Nederland hier overigens het minst voor open te staan: 25% van de ondervraagde Nederlanders oordeelt negatief.

De uitkomsten in ADR13 onderstrepen het succes én het belang van innovaties. Veel daarvan vinden hun oorsprong in de Nederlandse automotive sector. De Automotive Innovation Awards geven deze innovaties een podium.