Maximale reductie van gewicht is al 40 jaar een van de belangrijkste kernwaarden van Donkervoort. Composieten – een product van de voortdurende zoektocht naar sterkere, lichtere en veiligere voertuigconstructies – hebben een essentiële rol gespeeld en spelen nog altijd een essentiële rol om dit te bereiken. Het materiaal kan het totaalgewicht van een auto met maar liefst 25% verminderen. Dit vermindert het brandstofverbruik van auto’s op fossiele brandstoffen met 15% en vermindert daarom direct ook de CO2-uitstoot. Bovendien vergroot gewichtsreductie als gevolg van het gebruik van composieten de actieradius van elektrische voertuigen, wat de marktintroductie en -adoptie ervan stimuleert, hetgeen een nog duurzamer alternatief biedt. De productie van composieten is op dit moment echter veel te duur voor de reguliere auto-industrie. Heden ten dage kost de productie van een samengesteld auto-onderdeel van 1 kilogram maar liefst € 140 – een gemiddelde auto weegt meer dan 1.000 kilogram.

In de afgelopen jaren heeft het eigen Design & Engineering-team van Donkervoort de gepatenteerde koolstofvezeltechnologie EX-CORE® ontwikkeld om het mogelijk te maken om auto-componenten te produceren die lichter en sterker zijn dan ooit tevoren. Een productieproces waarbij vezels en het EX-CORE-schuim worden gebruikt, die in een verwarmde vorm worden geplaatst om composietcomponenten in één keer te produceren. Het productieproces van EX-CORE® is 10 maal kosten-efficiënt dan traditionele productiemethoden. Bovendien kan het in één cyclus zeer complexe vormen produceren zonder enige nabewerking. En het verbruikt 33% minder energie en geen verbruiksgoederen! Met de toepassing van EX-CORE® verwacht Donkervoort op termijn composiet structuren te kunnen produceren tegen de beoogde kostprijs van de industrie (maximaal € 30 per kilogram).