Aandrijfsystemen van voertuigen worden geleidelijk aan meer en meer geëlektrificeerd worden: van mild hybride tot uiteindelijk volledig elektrische voertuigen. De verschillende niveaus van hybridizering maken een significante vermindering van de CO2 uitstoot mogelijk, zonder een vermindering van bereik en sterke afhankelijkheid van de oplaadinfrastructuur. Een optimaal thermisch management is hierbij cruciaal. Dankzij een slimme werkingsstrategie van het hybride aandrijfsysteem, gaat de kostbare elektrische energie in het batterijpakket naar het rijden, terwijl de interne verbrandingsmotor de aandrijving ondersteunt en gelijktijdig al de nodige warmte levert voor het interieur (klimaatbeheersing en voorruitontdooiing). Helaas verliezen traditionele verbrandingsmotoren zo’n 30% van de energie in de uitlaatgassen.

Met het compacte en lichtgewicht BOSAL Uitlaatgas-energie-terugwinsysteem is het mogelijk veel van deze verloren energie terug te voeden naar het thermische circuit van de motor. Hierdoor warmt de motor sneller op en worden schadelijke emissies sterk teruggedrongen. De verbrandingsmotor kan eerder uitgeschakeld worden en dit laat een beter gebalanceerd gebruik van de motor en de elektrische aandrijving toe, waardoor het elektrisch rijbereik, de CO2 uitstoot én het binnenklimaat optimaal worden. Veldtesten hebben al aangetoond dat deze technologie tot 10% brandstof kan besparen bij hybride voertuigen in winterse omstandigheden. Het systeem kan, wanneer gewenst, variabel aan en uit worden gezet.