Een volledig nieuwe, compacte en kosteneffectieve hybride automatische transmissie. Deze transmissie is gebaseerd op het bekende “dual clutch principe” (of DSG van Volkswagen), maar we hebben een innovatieve en fundamentele verbetering doorgevoerd waardoor een elektrische motor een integraal onderdeel van de transmissie kan worden. De elektrische motor kan een 48 volt laagvermogen motor (20 kW) of een krachtige hoogspanning elektrische machine (90 kW) zijn, terwijl de basistransmissie hetzelfde blijft. De 48V-oplossing levert milde hybride auto’s (MHEV), die tot 15% brandstof besparen, en de hoogspannings-oplossing is voor plug-in hybride auto’s (PHEV), die tot 75% brandstof besparen.

Het systeem richt zich op de groeiende markt van elektrificatie die onderdelenfabrikanten van personenauto’s en overheden nastreven. Het marktpotentieel is enorm, zowel in Europa als in andere grote marktregio’s zoals China en sinds kort ook in India. Het eerste grote leveringscontract voor miljoenen eenheden is afgesloten met PSA Groupe.
Punch Powertrain Nederland (voorheen Drivetrain Innovations, DTI) bedacht een nieuwe gepatenteerde manier om het principe van de dubbele koppeling te realiseren. De transmissie is een zeer compacte, lichte versnellingsbak met rijeigenschappen die gelijk zijn aan die van een gewone DCT. Op deze manier is het beste van twee werelden optimaal geïntegreerd: enerzijds de ultra-efficiënte transmissietechnologie met dubbele koppeling en anderzijds direct gekoppelde elektrische machines voor verschillende niveaus van hybridisatie.