Automobilisten in de leeftijd van 18 t/m 24 jaar vormen slechts 8% van de rijbewijsbezitters, maar zijn als bestuurder betrokken bij 23% van de ongevallen. Hiervoor zijn twee redenen: Ten eerste speelt het gebrek aan rijervaring een rol. Ten tweede zijn bepaalde gebieden in de hersenen – met name gebieden die effect hebben op gevaarherkenning en het anticiperen daarop – nog niet volledig uitontwikkeld. Daardoor nemen jongeren soms risico’s die, zeker in combinatie met hun beperkte rijervaring, niet verantwoord zijn.

DRI-VR is een interactief, Virtual Reality lespakket voor leerlingen tijdens de rijopleiding, als aanvulling op de fysieke rijlessen. Door DRI-VR doen jongeren veel meer, en meer uiteenlopende, rijervaring op voor ze zelfstandig de weg opgaan. VR-technologie helpt leerlingen om risico’s beter in te schatten en gepast te anticiperen. De combinatie van deze effecten zorgt ervoor dat minder jonge automobilisten betrokken zullen zijn bij ongevallen. Met DRI-VR krijgen jongeren rijlessen zonder fysiek in een auto te hoeven zitten, met hetzelfde of zelfs een beter effect. Door virtueel meer te oefenen, wordt het lestraject bovendien goedkoper voor jongeren en beperkt de co2-uitstoot.
Het DRI vituele lespakket is primair interessant voor leerlingen en rijscholen, maar is ook uitermate geschikt voor bijvoorbeeld mensen met rijangst. Daarnaast kan DRI-VR ook relevant zijn voor bijvoorbeeld de overheid en verzekeraars.