De DAF CF Hybrid is combineert het beste van twee werelden: volledig elektrisch rijden in stedelijke gebieden en op schone dieseltechnologie daarbuiten. Deze trucks rijden momenteel in een veldtest. Zo doet DAF ervaring op met deze veelbelovende technologie, die overal naadloos in te passen is.

De DAF CF Hybrid Innovation trucks zijn uitgerust met een 10,8 liter PACCAR MX-11-dieselmotor (tot 330 kW/450 pk) en een ZF elektromotor (75 kW/100 pk, piek: 130 kW/175 pk), geïntegreerd met een speciale ZF TraXon-versnellingsbak voor hybride aandrijflijnen. De elektromotor wordt gevoed door een 85 kWh batterijpakket, dat wordt opgeladen tijdens het rijden op de dieselmotor. Wanneer de batterij volledig is opgeladen heeft de truck – afhankelijk van het gewicht – een volledig elektrisch bereik van ongeveer 50 kilometer, ruim voldoende om stedelijke gebieden mee in en uit te rijden.

Buiten de stedelijke gebieden wordt de CF Hybrid aangedreven door de schone en efficiënte PACCAR MX-11-dieselmotor, die een grote actieradius biedt. Energie die wordt geregenereerd bij het gebruik van de motorrem en Down Hill Speed Control, wordt door de elektromotor gebruikt bij de ondersteuning van de dieselmotor. Dat betekent ook extra voordeel voor het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot als er op de dieselmotor gereden wordt.

Hybride oplossingen stellen transportondernemers ook in staat om te voldoen aan steeds strengere emissievoorschriften. Vanaf 2025 zijn in diverse Europese steden alleen commerciële voertuigen zonder uitstoot toegestaan in stadscentra. Voor zware en middelzware trucks die het grootste deel van hun kilometers buiten de bebouwde kom rijden, is hybride technologie de perfecte oplossing voor deze beperking. De volledig elektrische aandrijving zorgt voor een uitstoot van nul in stedelijke centra, terwijl schone dieseltechnologie een maximale actieradius en flexibiliteit biedt buiten steden.