Het is een publiek geheim dat ik dol ben op alles wat met auto’s te maken heeft. In de automotive sector komt alles samen: innovatie, werkgelegenheid, duurzaamheid en design en natuurlijk het plezier en het gevoel van vrijheid door mobiliteit.
Het is bovendien een sector die volop in beweging is. Radicale transitie, big data, nieuwe economieën en klimaatverandering vragen om vernieuwing, om sustainable development. De sector moet zichzelf opnieuw uitvinden. Daarvoor is een andere mindset nodig. Als ondernemer moet je de spirit hebben om te innoveren en mobiliteit nog slimmer, schoner, efficiënter en veiliger te maken. Voor mensen, bedrijven en organisaties die zich daarvan bewust zijn, liggen er volop kansen.
Nederland doet mee met de wereldtop als het gaat om innovatie in de automotive sector. Wist u bijvoorbeeld dat in elke auto ter wereld chips zitten van NXP Semiconductors? Dat Nederlandse designers en ingenieurs over de hele wereld werken? En dat vele mobiliteitsconcepten in Nederland het eerste levenslicht zien? Ontwikkeling en innovatie zijn onze paradepaardjes. Nederland is een echt kennisland. We lopen wereldwijd voorop. Om dat te blijven doen, moeten we de krachten bundelen en de sector het podium geven dat het verdient. En dat doen we met de Automotive Innovation Award. De inzendingen zijn vaak briljante ideeën: innovaties die het verschil maken. Met die innovaties kunnen we aan de wereld laten zien waar we als klein land groot in zijn. Dat Nederlanders goed zijn in watermanagement, weten ze in het buitenland al. Als water ergens voor gevaar zorgt, is de veelgehoorde kreet: ‘Bring in the Dutch’. En zo zou het ook moeten zijn op automotive gebied: Ligt er een uitdaging op het gebied van mobiliteit? Bring in the Dutch!